Питання про те, як виховувати юнаків і дівчат, має довгу історію. Виховання дитини завжди було пов'язано з багатьма факторами: наприклад, нормами моралі або рівності між статями. Протягом більшої частини історії, роздільне навчання хлопчиків і дівчаток було зразком для будь-якої системи освіти. У свою чергу, роздільне виховання підкреслювало нерівноправне становище чоловіків і жінок у суспільстві: хлопчиків готували до наук і серйозних професій, коли дівчаток більше навчали мистецтву, веденню домашнього господарства і вихованню дітей.
Сама ідея змішаного або спільного навчання (в сучасному понятті системи освіти, де хлопчики і дівчатка навчаються разом), представляла загрозу для такого традиційного поділу праці. Аж до 19-го століття роздільне навчання було стандартом шкільної та університетської освіти, коли хлопчики отримували пріоритет для вивчення наук. У цій статті ми пропонуємо вам розглянути, як переходили на спільне навчання школи країн Європи та Північної Америки.
- Великобританія
Шотландії належить найстаріший у світі навчальний заклад для спільного навчання – це школа Dollar Academy. Школа була заснована в 1818 році на спадщину, залишену Джоном Макнаббом. До речі, Dollar Academy продовжує існувати й по сьогоднішній день і готується до свого 200-річного ювілею. В її стінах навчається близько 1200 студентів, слідуючи кращим традиціям британської освіти. В Англії ж першої громадської школою спільного типу стала Bedales School, заснована в 1893 році і реорганізована під змішане навчання п'ятьма роками пізніше. З другої половини 20-го століття практика переходу на спільне навчання стає повсюдною для британських шкіл: Ratcliff College, Kent College Canterbury, Strathallan School, Oswestry School і десятка інших шкіл по всій країні.
- Франція
У французькій системі освіти закрили очі на стать дитини в 1920-х роках, з тих пір диплом Французького Бакалаврату (атестат про закінчення середньої школи) стало реально отримати дівчаткам. Такий крок дозволив ученицям вступати в будь університет країни, адже для цього їм було необхідно закінчити школу. На законодавчому рівні спільне навчання для дівчаток і хлопчиків у початковій школі стало обов'язковим з 1957 року.
- США
У 18 столітті змішане навчання стало повсюдно поширюватися в англомовних регіонах Північної Америки. Це пов'язують з появою ідей Реформації в регіоні.Спільне навчання дівчаток і хлопчиків вперше практикується в школах Нової Англії (території сучасних штатів Коннектикут, Мен, Массачусетс, Нью-Гемпшир, Род-Айленд, Вермонт) – в регіоніз найбільш розвиненою шкільною системою. В роки після американської революції відбувся сплеск інтересу до жіночої освіти, збільшилось розуміння того, що жінки відіграють вирішальну роль в соціалізації дітей нової республіки. Ці погляди допомогли зробити спільне навчання досить популярною практикою на початку 19 століття в північних і західних регіонах країни.Така тенденція призвела до того, що у 1890-х роках переважна більшість американських школярів відвідувала спільні школи – один з найбільш високих показників у світі.
Переваги і недоліки обох освітніх систем (спільного і роздільного навчання) досі залишаються предметом дискусій. Протягом багатьох років педагоги, батьки і дослідники вивчають питання про те, яка шкільна освіта найбільш ефективна для сучасного суспільства. Деякі стверджують, що спільне навчання дозволяє юнакам і дівчатам бути більш підготовленими до теперішніх реалій. Інші наполягають на тому, що в певному віці діти можуть відволікатися, навчаючись з ровесниками протилежної статі.
Раніше ми вже підготували матеріал про те, в чому полягає суть роздільних шкіл, які їхні переваги перед школами зі спільним навчанням. Докладніше про це ви можете знайти в статті: «Роздільні школи: в чому суть?»